Wednesday 3 October 2012

IBRAHIMA na ISYAKA

                                     Abou  na  Karim

wakosoma yi hadisi ya
IBRAHIMA  na  ISYAKA

Wantru wakokiya zi ngawo za mindru zawo wakati wa dunga yi ndziya ha huheya harimwa mlima mrututu wukawo wuheya harimwa yi horizon.  Baba avingi wu moro na li sembeya.  Wu mwana avingi zi nkuni.  Waka wa lishi wantru wa hazi wawo wu nyuma.  Kawaka wa lazimu wa dungana na muntru ha huheya mlimaju.
Kawalaguwa hanguvu.  Wakati wusangedzeha na li juwa lisala swafi.  Mwisoni wu mwana kashindra astahamili amudzisa bahe:  “Baba?”
“Naen, mwana wangu.”
“Rina zi nkuni na wu moro, basi la havi li gondzi la hu woha ha hu towa yi fidiya?”
Baba arenge muda mwengi kabuli ya humdjibu:  “Mungu atsotowa li gondzi la yi fidiya, mwana wangu.”  Baba asikitiha kabisa abuzu aruwazi.
Isiyaka akobuza ha hu mwangaliya bahe kakila wakati na waye amayizi huka amba vwa ntrongo kayisi fetre.  Aka na hadhwabu na fikira nyengi.  Ha humstahi bahe aruwazi.
Hu waswili yawo, Ibrahima amwambiya wu mwana:  “Wunu de mlima Mungu atsahuwa, Mwana.  Vwa mawe kiyasi ya hu midza li bako la hutowa sadaka.”
Isiyaka ahensi zi nkuni monsi aandrisa hu wundra li bako la hu woha li gondzi ha hu towa yi fidiya ju la Mungu, amurengeya bahe ya mawe malibwavu, kakotsaha bahe angiya yela mana aka mtrumuhu kabisa. Akojuwa yi namna ya hu fanya li bako mana  kayaka de yi viyaji ya handra wa fanyawo ntrongo zini.  Ka renga wakati mwengi ha hu fanya li bako.  Wa triya zinkuni, waka tayari ya hu woha li gondzi ha hu towa yi fidiya.
Isiyaka amwangaliya bahe.  “Baba, li bako la yi Fidiya la tayari, li gondzi la de havi?”
Yini yika de yi suku ya handra Isiyaka awona wu sikitifu harimwa wuso wa bahe wakati akowana ha huziya ya matsozi yakomushuka.  Ibrahima atsengeleya ju la wu mwana wahe.  A mwangiha mihono midziro hari mwa ya mayega yahe.  Matsozi yandrisa humshuka ata yamlodzo yi zi ndrevu ndjewu.
“Bangu?
“Mungu asitsaha wuni towe fidiya ju lahe, mwana wangu”  Ibrahima  kakoshindra a towa ata ya makalima.  Li ji lahe kalakolawa.
“Bangu!  Mana ntrini?”  Yi nkorome ya Isiyaka yika yi haya. Yi roho yahe yika yi trawa.  Harimwa muda mshashi kako hedza mpumu.
“Ha wu shahidi huka amba nitsomutuen Mungu harimwa zi ntrongo piya aniamurishawo yi lazimu nihutowe fifdiya, mwana wangu.”
Rohoni ha Ibrahima akojuwa huka Mungu akanandziya ya humvitsa.  Ibrahima akomwamini Mungu vwamoja na yi roho yahe piya mana akomuvendza kabisa.
Nayika Mungu asitsaha Ibrahima atowe wu mwana wahe fidiya yaanni humtowa roho abuze amuvudze mawuri fidiya ya shinyama sha wohwa, atsoyifanya lahukana yini ntrongo ndziro kabisa yi fanawo na hutowa yi roho.
Mungu wu vendza wu tuenvu na Ibrahima kakofikiri hu yendra kinyume na Mungu a yenshiwo, akojuwa huka amba Mungu waye wa kweli, waye wa dayima, bila kaparo buza.  Mungu aka arongowa huka yi damu ya Ibrahima kayina hu hasibiliha na zi kabila piya za duniyani zi tso neyenmesheha hasibabu ya yi mizi yahe. Aka na waminifu huka Mungu atso tsimidza yi miyandi yahe lahukana Mungu mtukufu atsomuregeza wu mwana wahe duniya bayisha ayisa afu.
Vuka vumujiliya fikira suku yile. Akojuwa huka Mungu mtukufu kavendze fidiya mawuri de yini. Wakati wantru wakotowa wu wana wawo roho ha sibabu ya Mungu wantrambo.  Mungu kasifanya ntrongo dewuyo-wuyo? Mungu waye mutwaharifu hari mwa tabiya.  Kana hu fanya zi tabiya za wu wantru wakoenbudu ya masanamwe.  Yilazimu yike amba ana fikira zangina. Ibrahima amwamini wu Mungu yikawo de akomujuwa kabisa.  Haheju Mungu waye azidi Mungu.  Mungu de mwandzaniwahe; de wu mwaminifu wahe, mwandzani wa mahaba wahe.
Isiyaka akensi bavuni mwa li bwe karibu na vahano akojo tolwa fidiya.  Ibrahima atsengeleya ha hu kensi bavuni hahe.  Harimwa muda mwengi wakens vale,kawakolaguwa,mawuri wakomulindra Mungu avelehe li gondzi la hutowa yi fidiya.  Isiyaka aka amenyeha yi roho ha fikira. Kaka na mtrumshe; kaka na mwana bila mjuhu.  Namna ntrini de zi nishani za duniyani piya zitso barikishihawo hasibabu ya yi damu ya Ibrahima nayika kavwasi mwana?  Awu kawaka wayelewa wu mwana Mungu aka atowa yi miyandi huka atso tsonga zi nishani zi barikishihe?  Mayesha yahe ya lazimu yakadze kifu.  Yisilazimu yike amba Mungu aka na fikira zangina. 
Isiyaka amwangaliya bahe yi namna asikitihawo, amwangiha yi mihono harimwa ya mayega.  Arongowa “Bangu.  Narifanye zizo Mungu atsahawo.  Nifunga wuni hedze wuju mwa zinkuni.  Mungu atsohuva zinguvu yile wutsimidze yi ntrongo a hwamurisha.”
Baba a renge yi ngwe amufungu wu mwana amuhedza wuju mwa zinkuni.  Be akofanya mpolempole.  Amubaya wu mwana wahe ya matso ha hu mwangiha wu muhono wa potro, a nyongowa li sembeya kali ha wu muhono wa kumi.  Yi mizi ya muhono wahe yika yi limbiha.  Hari mwa muda mshashi wu muhono wahe wuka wu ziya, ka wakoshuka bila hu heya...
Wu vahano yikawo de waka, vuka mawuri vungiya mwendje, vushuku na mpevo wakati wule.   Mwili wa Isiyaka na wa Ibrahima yika mawuri yifu majandze, wakati wuwo vu lawa ji mbinguni:  ‘Ibrahima! Ibrahima!  Wusimuwe wu mwana waho!  Avasa tsikubali huka wawe wumuriya Mungu, mana kwaniziliya ata wu mwana wumoja waho!’ 1
Ibrahima alishi li sembeya ha hu ranga mabavuni.  Hahu muvira bahe Isiyaka awono gondzi la sama hari mwa ntrandri.
“Ngaliya hule, Bangu!  Mungu atowa yi fidiya!”  A shemeledza ha li ji lahe piya ha hurongowa.  “Mungu atowa li gondzi, mwana wangu!” arongowa Ibrahima ha huliya na hutseha.
Wu wayili wa namuwa li gondzi vahano laka lasama walifungu, wa lihedza wuju mwa zi nkuni na wawo wako muswifu Mungu na hu mutukuza.



                        
“Hadisi yini ndzuzuri!” Karim a rongowa. “Wawe wu juwa hutowa hadisi swafi, Abou!  Be vwa wana ntrongo wa shashi tsawayelewa.  Mana ntrini Mungu mtukufu amtsongesa Ibrahima aka karibu na hutowa wu mwana wahe yi roho wakati wuwo amuziye.  Kusona huka amba kayisina mana?”
“Nayika muntru asangaliya tu yi hadisi atsojuwa arongowe halilo,” Abou adjibu.  “Be yi hadisi yini yisitsaha yi rongowe ntrongo nyengi.  Ha hwangaliya Ibrahima humtowa fidiya wu mwana wahe Isiyaka, yi hadisi kamili ya Muhuyizi de yi rongolawo.”
“Namna ntrini de wu rongowawo halilo?” Karim adzisa.
“Ibrahima aka ambilwa: ‘Renga wu mwana wu moja waho Isiyaka yikawo de wu muvendzawo’. 2  Ya Makalima matukufu ya rambiya: ‘Mana Mungu avendze wu limengu, ata atowa wu mwana wu moja wahe, amuveleha ile pare kula muntru amuaminiwo asangamiye, be ake na wu hayati mukamilifu kawuna mupaka’.” 3
“Wu yelewa Karim, yi hufa ya Insa yiyo tsi ntrongo yikawo yi hidjiri tu namna yiyo, Baba aka ayitayarisha nyangu hale.  Baba a towa wu mwana wahe mana waye wu vendza wu binadamu na hu tsaha a wuhuyi. Swahaba lakoyiriwa Yahaya a rongowa yi namna yini: ‘Hari mwa ya mahaba yani, tsi huka amba wasi wu muvendza Mungu, be Mungu wu rivendza, aveleha na wu mwana wahe aje ake de mubadala wa ya madhambi yatru’.” 4
Abou a yendreleya ha hwaledza: “Ha mayeledzewo zayidi Isiyaka aka adzalwa ha yi namna yahe wekewahe. Insa aka adzalwa ha yi Roho Ndzitwaharifu ya Mungu.  Wu wayili waka wa dzalwa ha miyandi Mungu aka atowa. Isiyaka akondro tolwa fidiya ha hu wohwa ha moro.  Fidiya ya hu wohwa yiyo fidiya ya madhambi. Nahana ya makalima ya Yahaya mbayishizi wakati amuwona Insa akomujiliya, a rongowa:  ‘Tsilo sadaka la Mungu liliyo mufano moja na wu mwana gondzi atolwawo sadaka.  Waye de atowawo ya madhambi ya li duniya.’  5
Yini fikira yangina. Mungu a huyi wu mwana wa Ibrahima na yi mawuti.  Be Insa waye a yendre ata afu.  Be wakati atsimidza yi ntrongo aka avelehwa nayo, aka atolwa hari mwa li kaburi yikawo de aka a dzihwa ha hu heya mpevoni.  Mawuri de halilo Isiyaka aka avinga yi zinkuni wakati akondrotolwa fidiya, de yi namna Insa aka avinga wu mswalaba wa mwiri wakati akondro tolwa fidiya.
“Wuyelewa avasani yi ntrongo yakotswaha yi rongolwa harimwa yi hadisi ya Isiyaka?”  Abou amudzisa.
“Nisfikiri huka amba tsi yelewa” Karim a rongowa. “Mungu ako ranyesa huka aka na mpango wa hu fanya ntrongo yangina wakati wu jawo.”
“Ewa,de halilo.  Ibrahima amuvingi Isiyaka hari mwa mulima wa mawe yikawo Mungu aka amwamurisha ha hu towa fidiya wu mwana wahe, na ju la yi shitrendrwa shini Mungu aka a rongowa huka, ‘Vwa suku nitso tsahuwa mulima wa mawe wangina yikawo nitsotowa fidiya wu mwana wangu hasibabu de ya madhambi ya wu binadamu, mana wami wu vendza wu binadamu, nisi tsaha wa regeye hanguju.”
Karim aka na furaha kabisa.  “Yini habari ndzuzuri kabisa! Tsaparo yelewa yi hadisi ya Ibrahima na Isiyaka namna yini.”
Vwa nyengi, Abou a rongowa:  “Li gondzi kalaka gondzi tu be gondzi mtrubaba.  Wakati Mungu amumba Moussa li sharutu la yi fidiya, a mwambiya huka li gondzi layi fidiya li lazimu like gondzi mtrubaba, like na nguvu, like dzuzuri.  Ntrongo yini yako murongowa de Insa yiliyo amba waye de wu muntru yikawo amba kaka na madhambi bila kaka na mtrumshe.”
“Yi fidiya ya hu wohwa ntrini swafi?”  Karim akotsaha ajuwe.
Yini yika fidiya ya dhambi.  Muntru yikawo akotsaha a towe fidiya hasibabu de ya madhambi yahe aka a farudhuwa avinge gondzi ayendrenalo ha wu imamu.  Akwangiha wu muhono wahe hari mwa yi shitswa sha li gondzi ha hu rongowa, ‘Li gondzi lini lisifa badala ya wami ha huliva ya madhambi yangu’. Yi ntrongo yini yako fanyishiha mara miya na miya  na miya kakila suku.”
“Yisilazimu riyifanye tsena?”  Karim adzisa.
“Karina hu fanya tsena ntrongo yini. Insa aka de yi fidiya ya mwiso. Wakati insa atolwa fidiya, yi fidiya ya zinyama yi kadza kifu. Ya Makalima matukufu ya rongowa,  ‘Manayika yilazimu huka rike na Imamu mtukufu, kaka na madhambi bila roho mbovu, atukuziwa na Mungu. Kako tsaha ntrongo mawuri de ya ma Imamu ya saliya, hutowa fidiya kakila suku ha sibabu de ya madhambi yahe vwa moja na wu wantru wahe; afanya ntrongo yini mara moja basi be yi tosho wu wakati adjitowa fidiya ha sibabu ya wu binadamu’.” 6
“Ha zizo, Insa arenge ya madhambi ya wu wantru piya yile wanadamu wasike na madhambi?”
“Anha, kayakoma,” Abou ayeledza.  “Wusi nahana muntru aka a towa li gondzi fidiya ha huli badili naya madhambi yahe?  Ntrongo de wuyo wuyo na Insa.  Muntru akubali yi fidiya Insa ayitowa hasibabu ya waye, wuwo atso swamihilwa ya madhambi yahe.
Yahaya azirongowa namna zinzi:  ‘Nayika risendra harimwa wu wewu, mawuri de halilo amba waye a hari mwa wu wewu, rike na nkonyo ndzima, na yi damu ya Insa wu mwana wahe yi woso ya madhambi yatru piya. Nayika risirongowa huka karisina madhambi, vavo risidjihada de wasi, na zi kweli kazisi hatruju. Nayika ritsaha mswamaha wa ya madhambi yatru, waye mwemwa wa kweli wa hu riswamihi ya madhambi yatru piya na hu ribandzusa na zi tabiya za pewu.  Nayika ri rongowa karaparo fanya dhambi, vavo risi mufanya munafiki, na ya makalima yahe kayasi na wasi.’7
‘ Be wu wantru yikawo de wa mukubali, wa amini na li dzina lahe, a wava wu shindzi wa huja wa rendrehe wana wa Mungu…’ 8
“Ha zizo, Namna ntrini de nitso tsahawo mswamaha wa ya madhambi yangu?”
“Yi lazimu wu mwambiye Mungu mana asiyenshi, wutsojuwa wu hadisi na waye halilo wu tsahawo na kakila wakati wu tsahawo mawuri de halilo ri hadisio wasi na wasi.  Lisha ni hwaledze yi namna wa lazimu wu fanye.
‘Mungu wu yenshiwo, nisi hutukuza mawuri de Mungu wa kweli ayenshiwo, anivendzawo ha kweli ata wu towa wu mwana waho aje afe mubadala wangu.  Tsi kubali yi fidiya Insa ayitowa ha sibabu de ya madhambi yangu. Tsi kubali huka amba wami muenswifu.  Marahaba Insa yivo wakubali wafa badala ya wami.
Marahaba yivo wani swamihi ya madhambi yangu wani fanya murahafu, hahu rumiya yi damu yaho.  Tsi hukubali wuke de muhuyizi wangu.  Makalima yaho ya rongowa huka wu nimba wu shindzi wa huja nike mwana waho wakati nitso hukubaliwo na huamini li dzina laho.Tsi amini li dzina laho.  Amen’.”        
                            

1Genèse 21:11-12;  2Genèse  22:2;   3Yuhani 3:16;  41 Yuhani  4:10;  5Yuhani 1:29;  6Mahebraniya  7:26-27;  71 Yuhani 1:7-10;  8Yuhani 1:12.

No comments:

Post a Comment