“Namna ntrini de wujuwawo huka Insa aka avelehwa na Mungu?” Karim amudzisa Abou wakati waka wakentsi
ntsandzaleju mwa yi bahari ha hwangaliya marikabu yakovira. Abou atsehe.
“Lini mawuri de li suala laka la dzisiwa na ya madhwamana wa dini wakati
wa Insa. Waka wamudzisa dalili.”
“Dalili
ya ntrongo ntrini?” Karim akotsaha
ajuwe. “Kawaka wa amini huka Insa aka
avelehwa na Mungu, hazizo wakotsaha awanyese dalili,” Abou adjibu. “Insa aka awanyesa dalili?”
“Insa
kaparo tsaha a venuliya wantru huka aka muntru ntrini. Ya madhwamana wa dini waka wasomo ya makalima
be ya matso yawo yaka yabaliha huka kawako shindra wa wona zi dalili. Yiyo de yi mana Insa aka awambiya huka waka
na yi dalili ya mtrume Yunusa: “Duniya bovu la lewo lini kalina waminifu,
lilo lisitsaha dalili ya midjuza, be kalitsoona ata anlama nehika tsi de yile
ya mtrume Yunusa. Mana mawuri de yi
namna Yunusa aka mimbani mwa yi fi harimwa muda wa suku ntraru, mawuku na yi mitsana,
basi de yi namna wu Mwana wa Mwanadamu atsokawo wa jawu moni mwa yi shivandre
shantsi harimwa muda wa suku ntraru, mawuku na yi mitsana. Wakati wantru watso hukumulwawo, wu
wantru wa shi Niniva watsohima wamushitaki wanyu wantru wa li duniya la lewo
lini, mana wawo wa yendre toba wakati wakiya ya maidhwa ya Yunusa. Be vavo vwa ntrongo ndribwavu raha na
Yunusa’.”1
“Fi
ndribwavu yika yimuli mtrume Yunusa?”
Karim aka ashanga. “Anha,” Abou
amwaledza. “Yunusa aka arulihwa na yi fi
mana Mungu aka amurumu na hazi harimwa yi ntsi ya Niniva wakati wantru waka
kinyume na Mungu, be akoriya hwendra. Ha
zizo Yunusa aka apashiya djahazi ha hwendra vahano kinyume na hule Mungu aka
amuruma. Vushuku mpevo ndziro na vuwa
ata li djahazi kalakoshindra la yendra, Yunusa awambiya wu wantru waka
djahazini huka amba asimutrawa Mungu.
Wantru waka djahazini wamupiliya baharini wakati wule yi mpevo yi
ziya. Mungu amurisha fi ndribwavu yendre
yamurulihe Yunusa. Yunusa aka wumoni
mwa yi fi muda wa suku ntraru na
mawuku mararu.”2 Yunusa alawa nkeme wu
moni mwa yi fi na hutsaha mswamanha ju la Mungu yivo yikawo amba kaka
amuvulishiya. Wakati Mungu awona huka
amba Yunusa atsaha mswamanha amurisha yi fi yi muravihe. Yi lazimu wu some yi hadisi kamili harimwa yi
shiyo sha Yunusa shiliyo harimwa ya makalima ya Mungu yakawo de yi Taoureta na
yi Injili yaani de yi Bible.
“Hadisi
yini ndzuzuri kabisa! Ha zizo Yunusa aka
moni mwa yi fi suku ntraru mawuri de halilo Insa aka moni mwa li kaburi suku
ntraru.” Abou adisi yi shitswa ha hu
rongowa: “Ewa. Vwa dalili na anlama nyengi mawuri de zini
harimwa ya makalima ya Mungu”.
“Nambiya
ni zi juwe.”
“Nitso
laguwa de yi mbuzi tu lewo,” Abou arongowa.
“Mbuzi
mawuri mwana wa gondzi?” Karim adzisa.
“Ewa,
harimwa ya makalima yi mbuzi yi rumilwa na Mungu wakati mwengi mawuri
dalili. Wakati yahaya mbayishizi amuona
Insa akomujiliya arongowa: “Tsilo
Sadaka la Mungu,Waye de atowawo ya
madhambi ya li duniya.”3 Harimwa wakati
wangina Yahaya aka amuwono Insa ahimi mpevoni mawuri de yi mbuzi yaka
yatolwa fidiya na Mungu na zi malayika
zakoyimba madjimbo ya swifa ha ji dribwavu: ‘Wu mwana gondzi aka atsindzwa ha hutolwa
sadaka, waye astahiki hu para wu shindzi, wu tadjiri, hikima, nguvu, hishima,
wu tukufu, na swifa!’”4 Wantru wa Israila
waka warumwa harimwa yi ntsi ya Misri manha 400 kabula ya Mungu hu mwiyira Musa
aje awatowe harimwa wu rumwa. Mungu aka
awambiya wu wantru wa Israila wa tsindze mbuzi yikawo amba kayaka na wuwade awu
anlama ya pewu. Kakila dago lako vinga
mbuzi yahi para yi suku ya kumi ya wu mwezi wa handra. Wako renga suku ntraru za huangaliya zimbuzi
yile wake na shahidi huka amba kazaka na wuwade awu anlama za pewu.
“Yi
mbuzi kayakolazimu yaka ndzuwade awu yaka na anlama ya pewu mana yini yika
dalili awu mfano wa Insa yikawo amba kaka na dhambi litsokawo lontsi. Monye yikawo mrumishi wa Insa arongowa yi
namna yini: ‘Basi ha yi damu ndzuzuri yahe, Kiristi, aliyo mawuri
mwana gondzi wa sadaka alingana, tsena kasima kosa litsokawo lontsi. Madza aka
atsahulwa rangu hale, kabula ya li duniya hu wumbwa, be aja avenulwa harimwa wu wakati wa mwiso wunu
ha humufayidishani.”5
Yahipara
yi suku ya kumi na ne wakotsindza yi mbuzi,wa korenga yi damu wa vaha harimwazi
nyango za yi milongo. Yi damu yakoziya
yi malayika yakovinga yi mawuti ha hungiya dagoni wukuwule ha hujo towa roho wu
mwana mtrubaba wahandra harimwa yi ntsi ya Misri. Ha zizo yi mbuzi yakowoha ndzima ndzima
yibuzu yiliwa yile yibaki wumoni mwa lidago kamili.
“Baanda
Insa afa, madjeshi ya yendre, yalo vundza yi mindru ya muntru wa handra wule
aka a remwa mizumari vwamoja na Insa, wa vundzu na ya wu muntru wavili. Basi
wakati wawaswili ha Insa ata wawona amba madza afu, kawavundza yi mindru
yahe.6
Wuku
wule Insa aka adzalwa vuka watsunga magondzi wako lisa ya magondzi yawo bavuni
mwa wu muji.
Mkinishiha yike amba watsunga
wakolisa ya magondzi yaka ya lazimu yaje ya rumilwa yi suku ya kumi ya wu mwezi
ha hutowa yi fidiya. Mkinishiha tsena yike ambavuka watsunga mwendze
wakotsunga ya magondzi yawo. Mkinishiha
yike amba wakotsunga ya magondzi yaka yakojo tolwa zi fidiya yi suku ya kumi na
ne.
Mkinishiha huka wani waka de watsunga waka wajiliwa na zi malayika ha
hurongowa ya makalima yani:
“Musiriye, mana risimujidzani
habari ndjema ya furaha ndribwavu yitsojiliyawo piya
wumati. Wuku walewo, harimwa wu muji wa
Daudu, mudzaliwa muntru wa humkombowani, ne de Kiristi, Rabi!7
Maha
thalathini na miraru ya vira, yisuku ya kumi, wakati insa aja Urusalemu yi suku
ya mwiso yahe akosherehi yi tarehi yika de yi suku ya kumi yaw u mwezi, ya
magondzi yaka yavitswa harimwa mlongo wangina, mlongo wunu wakoyiriwa mlongo wa
magondzi. Na yayo yaka ya fanya suku
ntraru wu moni mwa yi nyumba ya humuenbudu Mungu. Insa a yendre Urusalemu adjitowa fidiya
aengaliwa nayika atsoka mtwaharifu wa hutolwa fidiya mfano wa li gondzi la yi
sherehi. Insa aka mtwaharifu mana wakati
Bilatusa Gouverneur wa Romu amuhukumu Insa, arenge magi awoso yi mihono yahe ha
hurongowa: “Tsisi dhwamana wa
yi damu ya muntru muraharifu wunu.”8 Li Gondzi laka latolwa ni Mungu la hukumulwa
baanda ya suku ntraru na wulo kalaparihwana na kosa.
“Rango 9
heure ata hupara 3 heure wantru wa dini wakotsindza ya magondzi harimwa yi
nyumba ya hutowa zi fidiya. Na ya hipara
3 heure akolawa mwendze arongowa: ‘Iyisa’. Yi asubwihi yile saya shendra Insa aka de li
Gondza la yi sadaka, awulawa ha huja ake de yi fidiya yatru. Aka asusuliya harimwa wu mwiri wampawa ata
hupara yi saya kumi na nsano. Wakati
wule arongowa na mihono yabuha ha hutriya wu binadamu biya, arongowa: ‘ Zi
tsimidziha’. Wakati yi roho ya Insa
ya lawa yi rido yikawo de yaka ya rungiwa wumono mwa yi tample yi rumbuha na hu
pasuha yi shuku monsi.”
“Rido de
yivi?” Karim adzisa.
“Rido
yaka harimwa yi nyumba ndzitwaharifu yaka ya shushwa ha hu balidza wu vahano
yikawo amba de wu fundi mlibwavu wa dini de akojuwa angiya viyaji moja harimwa
mwanha, ha humuvingiya Mungu yi damu ya shinyama yah u towa fidiya ha hutsaha
mswamanha way a madhambi. Wakati Insa
afa yi rido yile yi randruha hwandrisa wuju ata wunsini. Kayisi tsena muhimu wasi hutowa fidiya ya
zinyama ha hutsaha mswamanha mana Insa ayisa aritsashiya mswamanha ha hutra yi
damu yahe. Rangu yi suku yini kakila
muntru ana wushindzi na yi nafasi ya humujiliya Mungu ha hutsaha mswamanha wa
ya madhambi yahe.”
“Nitsojuwa
nimujiliye Mungu?” Karim adzisa. “Ewa, mawuri de halilo wantru wa Israila waka
Misri wako triya yi fidiya hawoju, de yi namna yahu lazimu wu mutriye Insa
harimwa yi roho yaho, wukubali yi fidiya ayitowa, mvosheleye marahaba yivo afa
ha sibabu de wawe wu buze wumukubali ake de Muhuyizi waho,” Abou amwaledza Karim.
Mukaribishe
rohoni haho hahu rongowa makalima yani:
“Insa, tsi kubali huka amba wami muenswifu. Nisi humiya wuni swamihi ya madhambi
yangu. Tsi juwa huka amba wufu mbadala
wangu na yi damu yaho yi woso ya madhambi yangu. Insa, tsi hukubali wuke de Muhuyizi
wangu. Renga ya mayesha yangu wuke de
mufawume wangu.” Matsozi de yakomushuka
Karim wakati amukaribisha Insa rohoni hahe.
“Wusi fikiri huka Insa anikubali?”
Karim adzisa.
“Ewa,
harimwa ya makalima yahe Arongowa: “Basi
wawo wamukubali, wamuamini na li dzina lahe, a wava wushindzi wa huja wake wana
wa Mungu”9.
“Yini
habari ndzuzuri kabisa.” Ya matso ya
Karim yakowala mawuri nuru. Hali
wutso juwa wu nambiya tsena za patana na
Mungu?”
“Ewa,
lisha nihulaguliye mpavi wu muji wa Baitilham yikawo de wu muji Insa a
dzaliwa,” Abou arongowa. “Manha 700 kabula Insa hu dzalwa mtrume
Mikah, aka arongowa ntrongo zini:
‘Wanyu wa Baitilham, Eph’rathah, yikawo kamwasitahi muke vwamoja na wu
wantru wa Yahudiya, hanyu ju vutso lawa muntru yikawo de wu dhwamana wa yi bani
Israila, na yi irihami yahe yashi hale.”10
“Mana
ntrini yikawo amba de Baitilham?” Karim
adzisa.
“Yini
trongo yikawo Mungu aka ayitayarisha nyangu hale. Yi mana ya Baitilham yiyo dago la li dipe.
Insa a rongowa huka: ‘Wami de li dipe li enshiwo na wulo lilawa mpevoni. Muntru a tso lawo li dipe lini a tso enshi
daima; na li dipe yikawo ni tso toleyawo li duniya ha hu enshi lini de wu mwili
wangu.’”11
“Ya
makalima ya mwiso yani ya madziro hanguju,” Karim a rongowa. “Mana ntrini Insa arongowa huka li dipe a
lazimu ave li duniya hahu para ya mayesha de wu mwili wahe?”
“Na ri
regeye wunyuma rangaliye ntrongo zangina.
Mungu aka aenmurisha wu wantru wa Israila wafanye.
Harimwa
yi ntsi ya Misri Mungu aka amurisha wu wantru wa Israila wale dipe kalaka
trulwa lalive vwa moja na mani ya miri yaka mahali.”
“Mana
ntrini le dipe kalaka lasimu like na lalive?”
Karim Adsiza.
“Mana lalive
yiyo mufano wa ntrambo. Mungu awatowa
harimwa ya madhambi yaka Msri mana aka amumba Ibrahima miyandi huka
atsobarikisha li duniya. Lidipe lika na
mani ya pewu na ya mani yani yafanisiwa na zi taambu waka nazo wakati waka
warumwa harimwa yi ntsi ya Msri. Vwa
ntrongo ndzuzuri tsiyani. Rango yi suku
yiyo wawo wu triya madipe mararo harimwa mkoba mtitri wakati wa sherehiwo. Hawoju zini mufano wa Ibrahima, Isiyaka na
Yaankubu.Wawo wufikiri huka amba wasimula de Isyaka mana wu Muhuyisi atso lawa
harimwa yi irhami ya Isyaka.”
“Yi mana
ya li dipe lawuhari ntrini?” Karim
adzisa.
“Insa ariva li djawabu,” Abou arongowa.
Wakati wa wu muliyo wa wu nahanizi wa Mutupiyo wapara, Insa akentsi vwa moja na ya Mavingi Risala yahe,
wasila. Insa awambiya: “Tsivendze swafi
nile wunahanizi wa Mutupiyo wuwo vwamoja na wanyu kabula ya wami hu wondesheha…
“Arenge li dipe, na baanda amuhimidiya Mungu, alidukuwa, awavalo, tsena
awambiya: “Wunu de wu mwili wangu wuliyo
amba wusitolwa sadaka ha sibabu ya wanyu.
Namufanye yi ntrongo yini ha wanyu huninahana.”’?
“Hazizo wusi tsaha wu nambiye huka amba li dipe la wu hari lini
lakomulaguwa de Insa?”
“Ewa. Mawuri de yi shikombe waka
wanwa yi suku ya wu nahanizi. Baanda
wayisa hula, Insa arenge shikombe, afanya de wuyo wuyo, awambiya tsena: “Yi
shikombe shini, wunu de wu mukataba muviya Mungu avawo wu wanadamu, mukataba
wuliyo amba wudhibitishiha ha yi trongo ya yi damu yangu yondro trihawo ha
sibabu ya wanyu.’”.13
“Tsi
yelewa fetre avasani,” Karim arongowa.
“Mungu aka afanya wanhandi wa damu na Ibrahim ha hubarikisha yi
duniya. Aka armumba Ibrahim wanhandi
huka amba atsotowa ya mayesha yahe fidiya ha sibabu de wu binadamu. Hazizo wakati Insa atowa yi damu yahe, Mungu
atsimidza yi miyandi yahe. Yi damu ya Insa yiyo de wu vwamoja muviya watru na
Mungu.”
“Ewa avasa
ritso juwa rilaguwe na Mungu ayina wakati ritsahwo ri hadissi nawaye mana
yindziya ya huja ha Mungu yiyo yi buha nawuyo ya ntrahafu. Ya makalima ya rongowa namna zini: “Wunu de mukataba nitsowufanyawo na wawo
baanda ya zi suku zile, wami Mwalawa de nirongowawo. Nitso triya yi shariya shangu moni mwa zi
roho zawo, nitso zangiha hari mwa zi fikira zawo.” Aengedza tsena: “Madhambi yawo na ya makosa,
tsitsoyanahana tsena.” Na vahano vukawo
muswamaha wa trongo zizo, tsi mpaka tsena sadaka la huzima madhambi. Basi wananyangu, rina nafasi ya hungiya wu
vahano vuraharifu raha na vutwaharifu ha yi damu ya sadaka ya Insa. Aribuliya zi ndziya mpiya zi vingawo wu
hayati wu virawo hari mwa li suru la shushwa, yaani yi viri de hari mwa wu
mwili wahe…14
1Matiyo
12:39-41; 2Jonas
1:17; 3Yuhani
1:29; 4Yuhani
19:32-33; 51
Monye 1:19-20; 6Mivenuliyo
5:12; 7Lukasi
2: 9-16; 8Mtiyo
27:11-24; 9Yuhani
1:12; Yuhani 1:19; 10Michée 5:2; 11Yuhani 6:35;48;51; 12Lukasi 22:14-16,19; 13Lukasi 22:0;
14Mahebraniya
10:16-20
No comments:
Post a Comment