Yi Damu hari mwa zi Nyango za yi Milongo
Karim na Abou waka wakensi karibu na poro wakoangaliya marikabou yako
vahuwa nyombe za yi nyama ya miradji.
“Yivo
nawona zi nyombe zini tsinahana yi hadisi naka na soma hari mwa yi Taoureta
yakorongowa amba wantru wa sile damu,” Karim arongowa”. Mngu arongowa: ‘Mana ya mayehsa yawu mwili ya de hari mwa yi
damu; mana yi damu de yi swamihiwo ya madhambi hasibabu de ya mayesha ya liyo
hari mwa yi damu.’ Namna ntrini damu
yi towawo madhambi? Libako Mngu
akolirongowa lilo jeje?”1
Abou
atsehe: “Ha hudjibu li suala laho, yi
lazimu riregeye harimwa yi Jardin ya Aden
yikawo yika de yi mpevu. Wusi nahana
ntrongo yaka wahidjiriya Adam na Hawa?”
“Ewa,
waka wamukoso Mngu na Mngu aka awatowa harimwa yi Jardin ndzitwaharifu yahe
yikawo yika de yi mpevo na Mngu aka atsindzi shinyama ha hu renga yi ngozi
awafanyiye nguwo za hu pindra.” “Ewa,
vwa nyengi za hu rongowa ju la yi hadisi yini.
Mngu aka awumbu wu mwanadamu na yi zinyama, aka awafanya weke
wandzani. Yika mwandzani de atowa yi
damu yahe ha hu watsashiya mswamanha way a madhambi yawo. Baenda ya zini wu vwamoja wa Mngu na wu
binadamu na yi zinyama wuka wu badiliha.
Be zizo piya zahidjiri Mngu aka na ndziya ya hu regeza wu vwamoja wahe
na wu wanadamu mana waye wu vendza kabisa wu mwanadamu. Yi ndziya yini ya ledzewa harimwa ya makalima
matukufu ya Mngu mara miya na miya na miya. Harimwa yi Jardin ya Aden Mngu aka
amwambiya shetwani: ‘Nitso triya wu
wengefu bayina yaho na mtrumshe, na bayina ya wu mwana waho na wu Mwana
wahe; wu mwana wahe atso hutsera yi shistwa shaho, na wawe wu tsomutsera yi
ntsundzuni ya mundru yahe.’ 2 Wu Mwana
wa mtrumshe arongolwa mawuri mbewu; Mtrubaba wu moja.”
“Muntru
wunu dedeni?’ Karim adzisa.
“Yi
miyandi yahale yiyo ya sawa na muntru arongowawo zi ntrongo za Insa afanya.
“Insa
arongowa huka: ‘Musifikiri amba tsija
ha hutowa zi ntrongo za yi shariya sha mtrume Moussa na yi miangishiyo ya yi
mitrume
zirongowawo. Be wami tsija ha hu zi tsimidza.’3 Ya makalima ya Mngu ya rongowa huka: Insa
atowa wushindzi wa zi ntrongo za wu tawalizi na yezi za yizo kazionehana,
azifedhehisha shandzaju ha hu wonyesa amba azishindri ha hutowa Insa sadaka harimwa
wu mwiri wa mpawa.’ “ 4
“Wakati
Mngu aka amwira Ibrahima, Mngu aka amwambiya arenge zinyama ziraru azidukuwe
mabundru mayili. Hahufanya ntrongo yini
Ibrahima aka ajuwa huka amba Mngu akofanya miyandi na waye be kayaka miyandi tu
be miyandi ya damu. Mwisoni Mngu
atsimidza yi miyandi ya damu yini na Ibrahima ha hutahiri.” 5
“Ntrongo
nrini de yaka harimwa yi miyandi yini?”
“Miyandi
mawuri de yini yiyo wuka ya makungu manyo mayili yi laguwawo ntrongo muhimu
kabisa bayina ya makungu manyo mayili.
Wawo wuka tayari ya hufa ne wahuyiyana.”
“Wusi
tsaha wu nambiye huka amba Mngu akomwambiya Ibrahima huka amba atso towa ya
mayesha yahe na yi damu yahe yile amuhuyi?”
Karim aka aziwono mijuza.
“Yini
de yi ntrongo ayifanya. Na wuyo kayaka
yafanyiwa ya Ibrahima weke wahe. Huja
duniya mawuri de Insa, Mngu atowa ya mayesha yahe na yi damu yahe hahu regeza
wu binadamu piya haheju?!”
“Yiyo
ntrongo mufanyishiha Mngu avendze wu limengu kabisa?”
Karim
akoshuka matsozi. “Yini de viyagi ya
handra na yelewa ya makalima ya rongolwa harimwa yi shiyo shangihwa na Yuhani
3:16: Mana Mngu avendze wulimengu
kabisa, ata atowa wu Mwana wu moja moja wahe, amuveleha yile pare kakila muntru
amuaminiwo asangamiye, be ake na wu hayati mukamilifu kawuna mupaka.; “
“Mengoni
mwa zintrongo zaka zahidjiri vuka vurumilwa damu nyengi, Yika de wakati wantru
wa shi Israel
waka watolwa hari mwa yi ntsi ya Misri ju la wuruma na hutezwa sheri. Mngu aka aenmurisha kakila dago harimwa yi Israel kamili
li tsindze Gondzi ha hu towa fidiya.
Wakati wuwo warenge yi damu wayi vahe hari mwa zi nyango za yi milongo
ya malagoni hawo.
“Wuku
wule kakila dago harimwa yi ntsi ya Misri, likawo kalakomuamini Mngu bila
kawaka wavaha yi damu harimwa mlongo, kakila mwana mtrubaba wahandra aka aremwa
na yi mawuti.”
Karim
amayizi amba “tsena waka wa hifadhiwa na yi damu. “
“Ewa,
be tsi de kakila damu de yako rumilwa.
Yika yi enmurishiwa huka yi damu yike damu ya gondzi like na mwanha bila
lisike na wuwade wutsokawo wontsi, be gondzi dzuzuri lendza swiha.”
“Wusi
tsaha wu rongowe huka amba yi damu ya gondzi laka lazimu liwulawe, yako
murongowa de Insa?” Karim adzisa.
“Ewa
de halilo, Ya magondzi piya yawulawa zini zakomulaguwa de Insa. Li gondzi lika lilazimu like trahafu mawuri
de halilo Insa kaka na madhambi. Monye
murumishi wa Insa arongowa: Basi ha
yi damu ndzitwaharifu ya Kiristi, aliyo mawuri mwana gondzi wa sadaka alingana,
tsena kasina kosa litsokawo lontsi.
Madza aka atsahulwa kabula ya li duniya kalaka la wumbwa, be aja
avenulwa hari mwa wu wakati wa mwiso wunu ha hurihuwi.’7
Wakati
Yahaya mbaenshizi amuwona Insa wakati akomujiliya. Arongowa: ”Tsilo Sadaka la Mngu liliyo
mufano moja na mwana gondzi atolwa sadaka.
Waye de atowawo ya madhambi ya li duniya!’8
Harimwa
yi shiyo sha mwiso sha yi Bible, Yahaya angiha ya makalima ya li djimbo laka la
yimbiwa Insa na zi malayika mpevoni: “Wawe wustahiki wu renge yi kiritasi ya verwa,
tsena wu puwe zi liti zayo,wuyibuwe.
Mana, wuka wu tsindzwa ha hutolwa sadaka, na ha yi damu yaho, wu
mununuliya Mngu wu binadamu piya yikawo wa lawa hari mwa zi kabila piya na zi
luha piya na zintsi piya.’“ 9
“Yini ntrongo ndjema kabisa!” Karim ashemeledza. “Kavwasi muntru aparo naledza ya makalima
matukufu ya Mngu yi namna yini, Abou!
Vwa mpango mzuri kabisa hari mwa yi shiyo shitwaharifu shini!”
“Ewa,
hakweli vwa mpango. Mngu aka awambiya wu
wantru wa shi Israila huka wa muwundriye Nyumba ya embada hari mwa yi ntsi
nkavu (desert). Harimwa yi nyumba yini
vuka vurumilwa damu nyeni.”
“Yi
Nyumba yika ya hu fanya ntrini?” Karim adzisa.
“Yi
Nyumba yika de vahano Mngu akowonana na wu wantru. Vuka mafuko mayili harimwa yi nyumba, wu
vahano vutwaharifu na vahano vutwaharifu swafi.
Harimwa ya mafuko yani Mngu aka awambiya huka amba wa shushe masuru mane
(4). Li suru la mwendze like na range
mawuri mtsanga wa ntsi nkavu na wulo lika de li pombo la yi nyumba. Li suru la vili lika li fanyiwa ha ngozi ya
gondzi na wulo lika na range ndzukundru mawuri damu. Wu moni mwa yi nyumba vuka vwazuri swafi, be
muntru kakowona badi nayika angiya wumoni.
Wahika mwendze wu tsowona tu de yi ngozi yaka na yi range mawuri mtsanga
wa ntsi nkavu yaka yavihidziwa. Yi ngozi
yini yako mulaguwa de Insa yikawo ako fana na mwanadamu wuri de wasi. Kavwasi muntru akojuwa huka amba Insa aka
avelehwa na Mngu mana akofana na wasi, badinahika muntru aka na wu djama na
waye de akomayizi huka amba Insa aka de Mhuyizi mtukufu wa li duniya. Yi ngozi yaka na yi range ndzunkundru
yakorongowa de yi damu ya Insa. Bawulusu
mrumishi wa Insa aengiha: Ju la Insa rikombolwa ha ndziya ya yi damu
yahe yaka ya triha ha hutolwa sadaka harimwa wu mwiri wa mpawa, ripara na
mswamanha wa ya madhambi yatru ha hu dunga wu tadjirifu wa yi neema yahe
aridjaanliya.’“ 10
“Bayina
ya fuko twaharifu na li fuko twaharifu swafi vuka suru tronga likawo amba
wantru wane (4) kawako shindra wa li randruwa.
Wu nyuma mwa li suru lini vuka de wu vahano vwa twaharifu kabisa vwa Mngu vwa moja na kasha layi miyandhi. Li kasha lika lifanyiwa ha mwiri lika li
vambiwa na dahabu. Yi dahabu yaka ya vambiwa
hari mwa li kasha yako yiriwa de yi shiri sha msikiniyo. Wuju mwa yi shiri sha msikiniyo vuka Nuru. Yi
Nuru yini yika de wu tukufu wa
Mngu. Wumoni mwa li fuko lini wu fundi
mlibwavu wa dini de aka amurishiwa angiye wumoni mara moja hari mwa mwanha ha
hu mwelesheya Mngu yi damu ya hu tsaha mswamaha wa ya madhambi ya wu wantru
wahe.”
“Wusitsaha
wu nambiye huka amba wu fundi wa dini mlibwavu akoshindra apara roho ya hungiya
hari mwa yi
placi ndzitwaharifu ya Mngu?” Karim adzisa.
“Ewa,
yika wakati muhimu. Wu fundi wa dini aka
anmurishiwa avinge damu ya shinyama shititi bila kashaka shalazimu shaka na
wuwade. Yi shiri sha msikiniyo shika de
vahano vwaka zi hadhwabu za Mngu ha ya madhambi yaw u wanadamu, ju la humkosa
Mngu. Ahiwaswili wu moni mwa wu vahano
vutwaharifu swafi, akoroza yi damu hari mwa yi shiri sha msikiniyo. Ntrongo yi yahifanyiwa Mngu kakowona tsena ya
madhambi yaw u wanadamu. Akowona de yi
damu yako vo ya koswaminhi ya madhambi yaw u wanadamu. Yi damu yaka ya rozwa harimwa yi shiri
shamsikiniyo yika yi buzudza yi fikira ya Mngu ha hurendreha fikira ya
msikiniyo badala ya fikira yaw u hukumu.”
“Kwanaledza
yi ntrongo Mngu akorongowa ju la li Bako la huwoha.”
“Harimwa
yi shandza sha dagoni. Vuka mlongo wu
moja tu. Yini yika de yi ndziya muntru
akojuwa angiya wu vahano li Bako laka la fanyiwa harimwa yi shandza. Li Bako lakoyiriwa Bako la Brozen Vani vuka
de wu vahano yi fidiya yakotolwa.
Mwanadamu kakoswamihilwa madhambi yahe badi nahika aja atowa
fidiya. Aka alazimu angihe wu muhono
wahe harimwa yi shitswa sha yi shinyama ha hudji tsanganyisa na yi shinyama
kabula yahu shitowa fidiya. Wakati wuwo
fundi atsorenga yi damu ayi triye harimwa kuveti ayiroze harimwa yi mindru ya
li Bako. Wu muntru akotowa yi fidiya
akojuwa huka amba yi damu ya yi shinyama kayako towa swafi li dhambi be yako li
tsitsa ha baendhi za wakati tampaka wu wakati atowawo fidiya yangina.”
“Yi li bako la komulaguwa de wu mwiri
wampawa. Yi damu piya yaka ya triha hari
mwa wu mundru wa wu mwiri wampawa, na wu mundru wunu wakomulaguwa de Insa. Wakati Insa afa, vuka djeshi amuforowa yi
mbavu yahe, damu na maji ya triha hari mwa wu mundru wa wu mwiri wampawa mawuri
de halilo wu fundi wa masadaka akotowa yi damu ya yi shinyama wakati
shakowulawa ha hutowa sadaka. Vwa
tafawuti ntribwavu bayina ya yi damu ya Insa a yi Damu ya yi shinyama shako
tolwa fidiya. Hu towa fidiya shinyama
yika yi lazimu yi fanyiwa kakila wakati be Insa afu viyagi moja tu na yi damu
yahe yitosho mawuri de halilo ya makalima ya rongowa: Mana kiristi afu mara moja ha hu tsashiya
wantru muswamanha wa ya madhambi yawo.’ “11
“Vuka
mulongo wu moja de muntru akojuwa aviri
ha hungiya wu moni. Insa arongowa: wami
de wu mulongo. Muntru wontsi angiyawo ha
huniviriya, wuwo atso huyiwa. Atsongiya
na hu lawa ha nafasi, atso para na shahula shahe.’ “12
“Yi
asubwihi suku aka aregeya duniya, mtrumshe mengoni mwa wu wantru wahe amuwono
Insa bavuni mwa li kaburi. Insa
amwambiya asimubanbe mana rasa kaka a wonana na Babahe Mngu mawuri de halilo
muntru mlibwavu wa dini kakojuwa asikwa na muntru ata mpaka ayentre na yi damu
harimwa yi placi ndzitwaharifu. Insa amwambiya: Wusini sike, mana rasa tsaheya ha
bababgu. Be yendra ha wananyangu wa
wambiye.’13 Wuku de wule Insa aka
angiya hari mwa yi nyumba yikawo de ya maswahaba ya he yaka na waye a wambiya
amba watsojuwa wa mubambe yivo. Yi hazi
yahe yika yi yisa. A wambiya: “Namwangaliye yi mindru na yi mihono yangu, ha
kweli wunu de wami. Namunisike, muone,
mana mufu kakana nyama, wala miba, mawuri de halilo munionawo nazo.’ “14
“Yini
hadisi ndzuzuri, Abou! Tsaparo fikiri
huka amba wu vahano yi fidiya yakotolwa vwako rongowa ntrongo mawuri de zini,”
Karim arongowa.
“Ewa,
yika ndzuzuri! Vwa nyengi. Yi suku Insa aka afa, ya mafundi wa dini
wakotowa fidiya ya zinyama hari mwa yi nyumba ya enbada yaanni de yi tample
yaka bavuni. Wakati wa yisa hutowa yi
fidiya, wu fundi abuzi ha huwambiya wu wantru:
‘Yi isa!’ Harimwa baendhu za
kilometer bavuni na wu wakati de wuwo wuwo hari mwa mulima karibu na mjini, wu
Mwana wa Mngu aka awulawa hahu limbwa yi mihono ha hu karibisha wu binadamu
piya na waye a rongowa: Yi isa!’
15 Wakati Insa afa yi rido ndribwavu
yaka harimwa yi nyumba ya enbada yika yi randruha mabayi mayili hu lawa wuju
ata wunsini. Harimwa yi hufa ya Insa
Mngu asirambiya huka ritso juwa ringiye hari mwa wu twaharifu wahe hasibabu ya
yi damu yahe. Karisi tsaha tsena damu ya
shinyama na fundi wa dini arisayidiye ringiye hari mwa wu twaharifu wa Mngu
mana Insa Insa aka de wu fundi mlibwavu na waye afu mara moja tu hasibabu de ya
madhambi ya wu binadamu piya.
Ya
makalima ya rongowa: Insa alawa nkeme
ha ji kali. Na yi rido yaka harimwa yi
nyumba ya enbada yi randruha mabayi mbili, yi arudhu yika yi ririntra, ya
magambe yaka ya pasuha; mahaburi yaka yabuha, na wantru wengi wakomutuen Mngu
waka wafa waregeya duniya, walawa harimwa ya mahaburi yawo, baenda Insa a
regeya duniya yi suku ya raru wantru waka wa lawa harimwa ya mahaburi wa yendre
mjini na wantru wengi wawa wono. Wakati
ya majeshi na wu wantru wakomukadza Insa wa wona yi arudhu ya diha wakoriya na
wawo wa rongowa, “Ha wu kwelu wunu aka de wu Mwana wa Mngu!” ’16
1Lèvitique
17:11; 2Genèse 3:15; 3Matiyo 5:17; 4Makolosiya
2:15; 5Genèse 12;15; 6Exode 12:6-7;
71 Monye(Pierre) 1:19-20; 8Yuhani 1:29; 9Mivenuliyo 5:9; 10Maefeso 1:7; 11Monye 3:18; 12Yuhani 10:9; 13Yuhani 20:17; 14Lukasi 24:39 ; 15Yuhani 19:30; 16Matiyo 27:50-54.
No comments:
Post a Comment